Social Selling Masterclass – Inleiding

18 oktober 2017 Carola Rodrigues Uncategorized 0 Comments

Social-Selling-Masterclass_Carola-Rodrigues_blog-boek-inleiding

Meer lezen en leren? Kom naar de Masterclass van Carola op donderdag 7 december 2017 in Hotel de Bilderberg te Oosterbeek (bij Arnhem). Jouw Masterclass ticket is inclusief het managementboek Social Selling Masterclass. Hét boek dat jou alles leert over Social Selling, Personal Branding en de zakelijke sociale media platformen. Boordenvol praktijkvoorbeelden, opdrachten én gecombineerd met een online leeromgeving vol video’s, werkboeken en tutorials. Om op die manier ook echt vandaag nog aan de slag te gaan!! Let’s start Social Selling.

Yes, ik ben erbij! Save me a Seat!

Boek nu je ticket

#NoMoreShoppingTagsPlease

12 oktober 2017 Carola Rodrigues Uncategorized 0 Comments

Beste netwerk,

Ik ben wel benieuwd naar de kracht van Linkedin. Voor onze organisatie ben ik op zoek naar de beste trainer op het gebied van x en y. Wie kan mij iemand aanbevelen of wie is die persoon? Gelieve reactie in de comments hieronder.

 

Resultaat?

In negen van de tien gevallen worden honderden trainers / experts getagd door allemaal mensen die het uiteraard hartstikke goed bedoelen. Door het vele taggen en een like geven, blijft de update maar terugkomen in de tijdlijn van heel veel andere mensen in Linkedin, die taggen ook weer de trainers / experts die zij kennen en de beste vinden. Vervolgens weet de initiator van het oorspronkelijke bericht niet wat hem overkomt. Zijn views en connectieverzoeken gaan ineens sky high en komen er soms zelfs maanden later nog reacties.

En tot slot heeft de beste man of vrouw echt geen idee meer waar die moet beginnen met reageren en contact opnemen.  Als je een beetje pech hebt, reageert de persoon via de Linkedin berichten met ‘wat is je prijs voor de training?’ en

  1. Worden er Appels met Peren vergeleken (want de aanvraag is vaak erg oppervlakkig)
  2. Wordt er alleen op prijs geselecteerd en ingekocht (zonder naar kwaliteit en echte referenties te kijken)
  3. Zijn diegenen die zijn benaderd gewoon meegenomen in een shopping rondje (wees dan eerlijk in je oproep en vraag om de goedkoopste).

 

Kennis-en connectie platform

Wij vinden dat je Linkedin het beste kunt gebruiken als kennis-en connectie platform. Daarmee bedoelen we dat als jij bijvoorbeeld overweegt een ander CRM aan te schaffen, je prima via je netwerk kunt vragen ‘Hoe ervaar jij CRM x, y en z? En waar zet je het voor in? En waarom?’ Een dergelijke vraag / oproep is echt bedoeld om kennis te vergaren vanuit de markt. Kennis die interessant is om op te doen voor je business. En als er mensen meelezen op je tijdlijn, ook weer relevante inzichten voor hen kan verschaffen. Het liefste heb je dan dus niet dat er op deze update commercieel wordt gereageerd.

De kracht van Linkedin is het connecten en om zoveel mogelijk (on)bewust het principe van wederkerigheid toe te passen. Het sociale element in – nieuwe connecties tot stand brengen, elkaar van kennis voorzien en relaties met andere connecties van jezelf in contact brengen – is essentieel. Bij dergelijke oproepen zoals in de kop van dit artikel beschreven, mist dat sociale element enorm. Het enige sociale eraan is dat jouw connecties vanuit de allerbeste bedoelingen jou gaan taggen, omdat ze jou die opdracht gunnen! Verder is er niets sociaal aan; massa, onpersoonlijk, shoppen en geen juiste nette opvolging van al die honderden reacties.

Soms als wij dan nog een keer een bericht terugkijken staat er ergens tussen die honderden reacties:

Dank jullie wel allemaal. Wegens de enorme hoeveelheid aan reacties, lukt het mij niet om iedereen persoonlijk te benaderen. Toch bedankt voor alle tags en comments!

Da’s dan wel netjes, maar wel onpersoonlijk en eigenlijk ook helemaal niet leuk voor de persoon die de moeite heeft gedaan om een tag tot stand te brengen en ook niet voor de getagde persoon zelf.

 

Linkedin / Social Selling expert

Nu heb je dubbelpech als je Linkedin / Social Selling  / Social Media trainer/expert bent, want dan ben je veel online en heb je (heel) veel connecties en kun je dus met regelmaat een tag verwachten. Niet reageren is geen optie, want dat is én niet erg respectvol naar jouw connectie die moeite heeft gedaan én de markt zou zo maar eens kunnen denken; ‘Aha, lekkere laconieke houding. Die heeft werk zat.’ (Ja zo denken mensen en zulk soort aannames worden gemaakt)

So what to do? Wij gingen even samen in conclaaf hierover en er is maar één oplossing op dit moment – met alle gevolgen van dien voor onze portemonnees, want na dit blog worden wij uiteraard nooooit meer getagd in dit soort oproepen, but it’s worthy – wij roepen onze collega’s op om dit blog te delen als je het met ons eens bent, zodat we een collectief statement kunnen maken.

Soms is het nodig om op te staan, als eerste je nek uit te steken, ergens iets van te vinden, de positieve discussie aan te gaan, om vervolgens een nog meer positieve verandering met z’n allen te kunnen omarmen!

#NoMoreShoppingTagsPlease

Jan Willem Alphenaar en Carola Rodrigues

PS: Als je een serieuze training of workshop wilt organiseren, kun je ons natuurlijk direct benaderen :)

Wat staat er op jouw fuck-it lijst?

17 augustus 2017 Carola Rodrigues Uncategorized 0 Comments

Excusez le mot. Vanochtend, 07.00 uur, het enige dat ik op dit moment wil is: koffie. Netwerken. Op dit tijdstip. Eraan wennen zal ik wel nooit helemaal, maar hey alles voor de business. En daar was Thijs. Thijs stelde de vraag aan de deelnemers; ‘Wie heeft er allemaal een bucket lijst?’ De handen gingen de lucht in. ‘Mooi, maar daar gaan we het niet over hebben. Ik wil het met jullie hebben over de Fuck-it lijst. Wie heeft die?’ Het was – voor mij – nog te vroeg op dit tijdstip van de dag om hier goed over na te denken, maar gedurende de dag begon het toch stiekem te leven in mijn hoofd.

Positieve of juist negatieve gedachte kiezen

Waar word je nou gelukkiger van? Van een lijstje met daarop je dromen / doelen zodat je deze kunt visualiseren, najagen en waarmaken of juist een lijstje met dingen daarop die je nooit – nooit meer wilt doen en dit met jezelf afspreekt? Of beiden? Waar zou de focus op ‘moeten’ liggen? Je kunt natuurlijk extreem ongelukkig worden als je nooit dat een punt op je bucketlist gaat behalen…. Ben je dan een mislukking? Faal je dan? Vanuit een positieve intentie kun je dus misschien wel een negatief gevoel gaan ervaren. En als je het omdraait en je de meer negatieve insteek kiest ‘focussen op wat je niét meer wilt’, kan ervoor zorgen dat je vrijheid en ruimte in je hoofd gaat ervaren, wat natuurlijk weer positief is.

Wat kies jij?

Zelf heb ik eind 2015 een korte bucketlist opgesteld met een drietal punten en twee ervan heb ik inmiddels gerealiseerd. Namelijk; mijn managementboek schrijven, uitgeven en succesvol lanceren en een kickbokswedstrijd in de ring vechten (en winnen ;-)). De lijst hing thuis op mijn prikbord en ik liep er iedere dag langs. Het had mijn aandacht en volle focus. Zou het dan toch echt zo werken, dat het op onbewust niveau doorwerkt?
Als ik een rotmoment of dag heb en rustig aan tafel ga zitten, komt mijn (tijdelijke) fuck-it lijstje vaak naar boven. ‘Ik spreek met mijzelf af dat ik mij niet meer druk maak om Piet of Klaas.’ Of ‘Ik ga nu echt geen tijd meer besteden aan x of y.’ Maar zodra ik mij weer beter voel, kijk ik niet meer naar dat lijstje om. Zou ik dan ook echt een serieuze fuck-it lijst moeten maken die ik ook op mijn prikbord hang? Wat doe jij? Wat kies jij? Een bucket-list of een fuck-it list of beiden? En wat zet jij op je lijst? Wil je dit met mij delen in de comments hieronder. Thanks alvast voor je openheid!

fuck-it-list-blog-carola-rodrigues-2

Mijn zakelijke fuck-it list

Oke, ik zal niet flauw doen. Ik zal die van mij eerst delen met je:
Niets meer aantrekken van kritiek. Iedereen heeft wel een mening over mij en dat is nu eenmaal het gevolg van meer online zichtbaarheid;
Ik ga mij nooit meer verontschuldigen – nooit meer – voor het feit dat ik een werkende moeder ben. Opmerkingen als ‘oh, werk je fulltime? En oh ahh gos, heb je twee jonge opgroeiende kinderen? Laat ik vanaf nu van mij af glijden;
Mijzelf in twijfel brengen over mijn taalgebruik. (Ik vind dit een heerlijk blog, dat ik nu al een paar keer legitiem fuck-it heb kunnen zeggen) Reacties als ‘jouw doelgroep heeft niets met het jonge, hippe taalgebruik van jou’ -> Jammer dan!
Stomme cliches voor het maken van afspraken. Ik ga nooit meer in op iemand die mij een mailtje stuurt met ‘zullen we kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen onder het genot van een kopje koffie?’;
Ik ga niet meer naar netwerkbijeenkomsten waar geen inspirerende mensen rondlopen;
– Voor de overige fuck-it punten, laat ik mij graag inspireren door jullie!

Deel je fuck-it list met mij. Mag zowel een zakelijke als privé insteek hebben. Laten we elkaar inspireren! Onder diegene die de moeite doen om hun input te delen met een ander, verloot ik een gesigneerd exemplaar van mijn managementboek Social Selling Masterclass.
Thijs, dank voor je inspiratie over dit thema vanochtend. Ook al moest ik nog een beetje wakker worden, je hebt mij geïnspireerd om weer even bewust over dit thema na te denken.
Bekijk hier nog even een filmpje van Omdenken over de Fuck-it list

Carola Rodrigues

Ik blog en publiceer op persoonlijke titel en vanuit mijn eigen visie over social selling, strategische sales & marketing, personal branding en motivatie gerelateerde onderwerpen.

Bron foto: etsy.com

Zwembadleed (zondagmorgen-blog)

29 januari 2017 Carola Rodrigues Inzichten, Uncategorized Tags: , , , 1 Comment

foto zondagmorgenM´n t-shirt plakt tegen mijn onderrug aan. Damn, binnen vijf seconden heb ik het snikheet en moet eerst nu mijn trui uit. Geïrriteerd trek ik de trui uit, hang hem op het haakje, de trui valt bijna, nog een poging en snauw verder; ‘Kleed je nou verder u-huít, we hebben háást! Zo komen we te laat!’

Sauna mét kleding

‘Ga maar even staan. Ga maar even staan. Niet spelen nu. Ga maar even staan, dan maak je mama het wat makkelijker. GA NOU STAAN! Zeg ik en terwijl ik het zeg, denk ik oh doe nou niet zo lullig en opgefokt. Je hoort die andere moeders in de andere hokjes toch ook rustig en lief tegen hun bloedjes praten. Die gymschoenen willen maar gewoon niet aan, de hak is ineens 2 centimeter kleiner geworden ofzo. ‘Daarom zei ik dat je moest gaan staan, omdat je dan beter je voet erin kunt krijgen. Kom maar mama helpt je wel.’ Jezus, het liefst zou ik mijn t-shirt ook nog uittrekken. Ik brand op hier. Waarom, waarom is het toch altijd zo belachelijk warm in het zwembad? En waarom, waarom heb ik toch altijd het idee dat ik het niet voor elkaar krijg zoals andere moeders dat wel voor elkaar krijgen? Flawless lopen ze erbij, glimlachend naar hun bloedjes, met de gepakte rugzakjes. Terwijl ik er – half verstrooid, bezweet, de helft mis in de rugzak – achteraan ren, voor mijn gevoel.

Focus?

Ik vergeet zijn zwembroek. ‘Oh ja, uh haha, kunnen we er even eentje lenen? Ik had hem klaargelegd (NOT!, maar vergeten in zijn rugzak te doen.’ Of ik vergeet zijn handdoek. ‘Mama, hoe moet ik mij nu afdrogen?’ ‘Wacht maar mama regelt wel even een handdoek ergens….’. Of ik vergeet dat de zwemjuf heeft aangegeven dat hij nu op zaterdag extra lessen mag hebben om te oefenen voor A, dat start 09.15 uur, hij moet kleding mee, daar beginnen we mee, korte broek, t-shirt en gympen of waterschoentjes, volgende week extra € 66,- meenemen en 11 februari mag hij dan waarschijnlijk afzwemmen. Dit zegt ze allemaal in rap tempo, terwijl ik bij de douches sta, tussen de schreeuwende kinderen en in die hitte, ouders die roepen: ‘Kom er nu uit, nee Melissa, je moet er NU onderuit komen. Ik waarschuw niet nog een keer.’ En weg is ze….. Oké, oké, denk ik. Zaterdag, 09.00 uur, geld meenemen. Hoeveel ook al weer, denk ik nog geen minuut later.

Afzwemmen

De eerst volgende zaterdag komen we op tijd aan. Thank god, we zijn een kwartier te vroeg. Het bleek dat de les om 09.15 uur start. Mooi, nu kunnen we rustig omkleden en heb ik alle tijd voor die rotgympen. Ik trek hem zijn zwembroek aan en loop lichtelijk trots – want hé én op tijd en hij gaat nu bijna op voor z’n A – naar het zwembad. De juf komt naar mij toe;  ‘Waar zijn ze kleren?’ Kleren? Kleren? Waarvoor? Hij zwemt toch in zwembroek?  ‘Ik heb je toch gezegd dat…..’ Oh shoot, denk ik, heeft ze dat toen allemaal tegen mij gezegd bij de douche? Ik voel mij echt stom, waarom kan ik dat soort dingen toch niet allemaal op orde hebben en houden? nog even volhouden, Carol, nog even en dan ben je verlost van het zwembadleed.

Liefde kent geen voorwaarden

Na de les stappen we de auto in, die kleine zet de muziek aan en samen dansen we een beetje op een lekker nummer. ‘Mama’, zegt hij. ‘Ik vind jou echt de aller, allerliefste en hij geeft mij een kus.’ Mijn hart smelt en ik denk; ‘Ach, dat ik een moeder ben die niet weet welke dag exact wat op school te doen is, niet exact onthoudt wat ik de volgende zwemles mee moet nemen, die niet vaak kan helpen op school met de klusjes en taakjes omdat ik fulltime werk, die niet altijd brood in huis heeft – omdat vaak als ik erachter kom dat het op is terug van een lange werkdag, de winkel al is gesloten – en dus soms de lunchtrommeltjes vul met crackers en eierkoeken….of gauw even brood leen bij de buurvrouw, net op het nippertje erachter kom dat mijn oudste zoon een verjaardagsfeestje heeft op de woensdagmiddag van een vriendje, mijn kinderen op Goede Vrijdag doodleuk om 08.15 uur naar school breng (huh? Wat is het toch nog rustig rondom de school, de klok is toch geen uur verzet?). De studiedagen soms mis. Nieuwsbrief? Waar, in welke nieuwsbrief stond dat dan? Ach, mijn zoon vindt mij de allerliefste, houdt van mij en hij zal er geen seconde minder om van mij houden.

Enjoy your sunday, Carola Rodrigues.

Carola interviewt Remco Claassen

18 oktober 2016 Carola Rodrigues Uncategorized 0 Comments

Remco Claassen is een rebelse spreker, trainer en auteur die zich richt op de (verdere) ontwikkeling van talent op het gebied van leiderschap en effectiviteit. Na een oorspronkelijke start als ingenieur in de informatica branche kwam hij via sales management en personal development management ‘bij toeval’ terecht in trainersland.

Carola interviewde Remco voor haar boek Social Selling, Masterclass. Je kunt hieronder het hele interview teruglezen.

We gaan het hebben over de veranderingen in het sales- en marketing vak. Welke veranderingen zie jij voorbij komen? En wat juich je toe of wat juist niet?

Voordat ik inga op de verandering, eerst even dit; de klantbeleving blijft altijd centraal. Je product moet gewoon goed zijn, je moet mensen het laten proeven, ervaren en beleven. Wat voelen mensen bij jouw product? De basis moet altijd goed zijn. Daar kan geen social media of dure marketing campagne tegenop. Op basis van referralCHAINS kun je veel business verkrijgen.

Social Selling-expert Carola Rodrigues

15 oktober 2016 Carola Rodrigues Uncategorized 1 Comment

bron: https://issuu.com/nacmedia/docs/16015_bvo_issuu/c/smjv0yd

Ondernemers die social selling links laten liggen, missen de boot naar nieuwe business. Dat is de stellige overtuiging van Carola Rodrigues, entrepreneur, social selling-expert en eigenaar van carolarodrigues.nl. “Internet of things is nu realiteit. Dat kun je niet langer negeren. en wie denkt dat social selling alleen maar een afstandelijk, digitaal ‘spel’ is, heeft het mis. Juist het persoonlijk contact is ontzettend belangrijk. Bij social selling doen mensen zaken met mensen en bedrijven zijn ondergeschikt hieraan. Het gaat om authenticiteit. Laat zien wie je bent en wees onderscheidend via personal branding.”

#VIVA400 zakenwonder nominatie

4 oktober 2016 Carola Rodrigues Uncategorized 0 Comments

✨ Whoe-hoe!! ✨Hoe tof is dit?!

Ik ben dus genomineerd voor de #VIVA400 in de categorie Zakenwonders! Volgens de VIVA redactie ben ik een van de 400 inspirerende en ondernemende vrouwen die goed weet waar ze voor staat. Ben jij het ermee eens? Stem dan op mij via: http://www.viva.nl/viva400/zakenwonders/

(Via zoekbalk op m’n naam zoeken of naar beneden scrollen)

Alvast onwijs bedankt voor je hulp, stem, delen in je netwerk.

Zie hieronder het stuk:

Carola Rodrigues: CEO

Carola Rodrigues is ruim negen jaar ondernemer, eigenaar van carolarodrigues.nl en aandeelhouder (cmo) van qlupp: een het eerste professional sales ecosysteem ter wereld. Ze is spreker en auteur. Het is haar missie om iedereen te laten ervaren dat je kunt leren verkopen zónder te verkopen en mensen in hun authentieke kracht te zetten. Ze was de eerste in Nederland die begin dit jaar een B2B Social Selling Challenge organiseerde waar zo’n 800 mensen aan meededen. Binnenkort verschijnt het eerste managementboek van deze duizendpoot, genaamd De kracht van Social Selling.

Carola: “Ik ga met mijn zoontje mee naar Kempo”

22 september 2016 Carola Rodrigues Uncategorized 0 Comments

Elke maand interviewt Sport.nl iemand die sport. Hoe fanatiek is deze sporter? En wat zijn de aantrekkelijkste aspecten van de beoefende sport? Ook komt aan bod waarom gesport wordt en waarom voor deze sport gekozen is. In het kader van de Nationale Sportweek interviewen we Carola Rodrigues, die deze week samen met haar zoontje meedoet met Kempo én een vriendin meeneemt naar haar kickboksschool.

✨ Vergeten ✨

8 september 2016 Carola Rodrigues Uncategorized 0 Comments

Was dit interview en de fotoshoot in de Margriet alweer een beetje vergeten. Was voor de zomer. Helemaal verliefd op die rok . Styliste had ook hele gave schoenen erbij geshopt, maar die zie je helaas niet. En tja, qua boodschap van het artikel: intuïtie is wat het is! Daar iets niets zweverigs aan. Ook niet – of misschien wel juist “helemaal niet” – als je dit ook zakelijk toepast en ernaar durft te luisteren & erop vertrouwd.

Grappig, mijn papa Roberto Rodrigues is op vakantie in Zuid-Frankrijk en appt mij net deze foto.

© 2017 CAROLA RODRIGUES. ALL RIGHTS RESERVED.