Expert aan het woord – Mirjam Groenendijk, directeur Marketing & Communicatie bij Flynth adviseurs en accountants
Carola interviewde Mirjam over Social Selling. Je kunt hieronder het hele interview teruglezen.
Wie is Mirjam Groenendijk?
“Gepokt en gemazeld door de praktijk.”, zo omschrijf ik mij bij voorkeur als iemand mij vraagt naar mijn achtergrond. En die praktijk is in de ruim 30 jaar dat ik in het marketing- en communicatievak werkzaam ben, drastisch veranderd. Over de transformatie van het vak, schreef ik een blog voor het NIMA.
Het marketingvak geeft mij alle ruimte om datgene te doen waar ik goed in ben en wat ik leuk vind. Het heeft een sterk analytische maar ook een heel intuïtieve kant. Zeker met de opkomst van social media. Het vak is in al die jaren alleen maar leuker geworden; de klant staat echt centraal! En ik ben ervan overtuigd dat marketing geen afdeling is, maar een mentaliteit. Ik kan mij steeds weer vernieuwen, verwonderen en laten verrassen.
Welke belangrijkste veranderingen / innovaties zie jij binnen het sales en marketing vak op dit moment?
Ik zie de grootste innovatie op het gebied van Big Data. Daar schuilt een gevaar in en het gaat om de balans tussen intuïtie en techniek. Voor een toelichting verwijs ik naar mijn blog op LinkedIn “Da’s toevallig!” .
Wat voor stappen hebben jullie bij Flynth in de afgelopen twee jaar gemaakt op het gebied van social media, digitalisering, social selling?
Social media: Op het gebied van social media mogen we gerust stellen dat we voorlopen in de branche. We zijn online goed vindbaar en zichtbaar. Het is een enabler voor onze contentmarketingstrategie: de verhalen van Flynth verteld door de klanten en medewerkers van Flynth. Er zijn 950 collega’s op LinkedIn vindbaar, die samen meer dan 110.000 unieke contacten hebben.
Via een activatieprogramma stimuleren we de 1.400 collega’s om ‘merkwerkers’ te worden. Actief te zijn op social media en zo ook bij te dragen aan de online vindbaarheid en zichtbaarheid van Flynth. Social media is het nieuwe SEO. We faciliteren de medewerkers door bij alle berichten op de website het zo eenvoudig mogelijk te maken om berichten op social media te delen. Maar bij voorkeur creëren de medewerkers unieke content. Zij zijn immers de ambassadeurs van Flynth.
Digitalisering: we hebben een online marketingplan als onderdeel van het strategisch marketingplan. Daarbij staat de persoonlijke relatie centraal. Dit wordt ondersteund met tools als bijvoorbeeld portaltechnologie.
We zijn een accountantsorganisatie, dus van oudsher geen salesorganisatie. Tegelijkertijd biedt die ‘consultative selling’ rol zoveel mogelijkheden om echt contact met de klant te maken. Te luisteren wat er speelt. Oprechte betrokkenheid te tonen en de intrinsieke motivatie om het verschil te willen maken.: Een collega, fiscalist, zegt hierover:
“Ondernemers zijn weliswaar gewend om risico te lopen, maar bottom-line wil iedere ondernemer die risico’s zoveel mogelijk beperken en kosten besparen. Als ik daarmee de ondernemer kan ontzorgen, samen met andere specialisten binnen ons team, dan investeer je samen in de ontwikkeling van zijn bedrijf.” Want alleen als je elkaar door en door kent en vertrouwt kun je iets duurzaams opbouwen. (…) Maar het meest belangrijk is dat ik als adviseur kan zeggen: ‘Ik geloof in jou.’ Die passie van de ondernemer, die inspireert mij om mijn kennis en netwerk in dienst te stellen van de klant!”
Hoe denk jij over de rol van de accountant ? Waar moet hij / zij zich verder in ontwikkelen of aanpassen anno 2016?
De accountant wordt gezien als ‘trusted advisor’. Het is een vertrouwenspersoon. Juist dat privilege is een kostbaar goed. De uitdagingen van de ondernemer zijn echter zeer uiteenlopend. Het is de uitdaging voor de accountant om de juiste expertise op het juiste moment aan te schakelen. Een traditionele accountant vindt nog wel eens dat hij alles moet kunnen. Maar daarmee doe je de ondernemer geen goed. Die heeft behoefte aan de juiste expertise. Dus samen voor en met de klant, daar ligt de uitdaging. Luisteren en proactief inspelen op de behoefte.
Wat is jullie grootste uitdaging?
De grootste uitdaging zit in de mindshift dat de adviseur en accountant zelf het verschil kan maken. Dat zijzelf het beeld bepalen dat de buitenwereld van Flynth heeft. Dat zij het verhaal van Flynth vertellen. Hun eigen unieke verhaal: wie ben ik en wat wil ik bijdragen aan het succes van Flynth. Onderdeel laten voelen van Flynth.
Hoe zie jij de kansen voor de accountantsbranche in het kader van Social Selling?
In de accountancybranche kun je het verschil maken door oprechte betrokkenheid en te luisteren naar de klant. Wat hem bezighoudt en daarop inspelen. Door samen te werken met collega’s, die ieder vanuit hun specialisme kunnen bijdragen aan de oplossing voor de klant. Een behoefte invullen. Een klant verwoordde het heel mooi: “Ik wil dat jullie antwoord geven op vragen, die ik nog niet heb gesteld.” De proactieve adviseur zijn, vanuit een intrinsieke motivatie om het beste voor de klant te willen.
Wie is jouw inspiratiebron?
Ik word geïnspireerd door de verhalen van ondernemers. Ze zijn allemaal begonnen vanuit een droom, een persoonlijke missie. Gedreven om het verschil te maken.
En tot slot, heb jij tips voor de traditionele sales en marketeer?
Denk niet in termen van ‘marketing’ en ‘sales’. Met social selling is er geen traditionele ‘gap’ meer tussen de beide vakgebieden. Om te kunnen excelleren en succesvol te zijn als organisatie dien je nauw met elkaar samen te werken. Je gaat immers voor hetzelfde doel en je versterkt elkaar.