Beste netwerk,
Ik ben wel benieuwd naar de kracht van Linkedin. Voor onze organisatie ben ik op zoek naar de beste trainer op het gebied van x en y. Wie kan mij iemand aanbevelen of wie is die persoon? Gelieve reactie in de comments hieronder.
Resultaat?
In negen van de tien gevallen worden honderden trainers / experts getagd door allemaal mensen die het uiteraard hartstikke goed bedoelen. Door het vele taggen en een like geven, blijft de update maar terugkomen in de tijdlijn van heel veel andere mensen in Linkedin, die taggen ook weer de trainers / experts die zij kennen en de beste vinden. Vervolgens weet de initiator van het oorspronkelijke bericht niet wat hem overkomt. Zijn views en connectieverzoeken gaan ineens sky high en komen er soms zelfs maanden later nog reacties.
En tot slot heeft de beste man of vrouw echt geen idee meer waar die moet beginnen met reageren en contact opnemen. Als je een beetje pech hebt, reageert de persoon via de Linkedin berichten met ‘wat is je prijs voor de training?’ en
- Worden er Appels met Peren vergeleken (want de aanvraag is vaak erg oppervlakkig)
- Wordt er alleen op prijs geselecteerd en ingekocht (zonder naar kwaliteit en echte referenties te kijken)
- Zijn diegenen die zijn benaderd gewoon meegenomen in een shopping rondje (wees dan eerlijk in je oproep en vraag om de goedkoopste).
Kennis-en connectie platform
Wij vinden dat je Linkedin het beste kunt gebruiken als kennis-en connectie platform. Daarmee bedoelen we dat als jij bijvoorbeeld overweegt een ander CRM aan te schaffen, je prima via je netwerk kunt vragen ‘Hoe ervaar jij CRM x, y en z? En waar zet je het voor in? En waarom?’ Een dergelijke vraag / oproep is echt bedoeld om kennis te vergaren vanuit de markt. Kennis die interessant is om op te doen voor je business. En als er mensen meelezen op je tijdlijn, ook weer relevante inzichten voor hen kan verschaffen. Het liefste heb je dan dus niet dat er op deze update commercieel wordt gereageerd.
De kracht van Linkedin is het connecten en om zoveel mogelijk (on)bewust het principe van wederkerigheid toe te passen. Het sociale element in – nieuwe connecties tot stand brengen, elkaar van kennis voorzien en relaties met andere connecties van jezelf in contact brengen – is essentieel. Bij dergelijke oproepen zoals in de kop van dit artikel beschreven, mist dat sociale element enorm. Het enige sociale eraan is dat jouw connecties vanuit de allerbeste bedoelingen jou gaan taggen, omdat ze jou die opdracht gunnen! Verder is er niets sociaal aan; massa, onpersoonlijk, shoppen en geen juiste nette opvolging van al die honderden reacties.
Soms als wij dan nog een keer een bericht terugkijken staat er ergens tussen die honderden reacties:
Dank jullie wel allemaal. Wegens de enorme hoeveelheid aan reacties, lukt het mij niet om iedereen persoonlijk te benaderen. Toch bedankt voor alle tags en comments!
Da’s dan wel netjes, maar wel onpersoonlijk en eigenlijk ook helemaal niet leuk voor de persoon die de moeite heeft gedaan om een tag tot stand te brengen en ook niet voor de getagde persoon zelf.
Linkedin / Social Selling expert
Nu heb je dubbelpech als je Linkedin / Social Selling / Social Media trainer/expert bent, want dan ben je veel online en heb je (heel) veel connecties en kun je dus met regelmaat een tag verwachten. Niet reageren is geen optie, want dat is én niet erg respectvol naar jouw connectie die moeite heeft gedaan én de markt zou zo maar eens kunnen denken; ‘Aha, lekkere laconieke houding. Die heeft werk zat.’ (Ja zo denken mensen en zulk soort aannames worden gemaakt)
So what to do? Wij gingen even samen in conclaaf hierover en er is maar één oplossing op dit moment – met alle gevolgen van dien voor onze portemonnees, want na dit blog worden wij uiteraard nooooit meer getagd in dit soort oproepen, but it’s worthy – wij roepen onze collega’s op om dit blog te delen als je het met ons eens bent, zodat we een collectief statement kunnen maken.
Soms is het nodig om op te staan, als eerste je nek uit te steken, ergens iets van te vinden, de positieve discussie aan te gaan, om vervolgens een nog meer positieve verandering met z’n allen te kunnen omarmen!
#NoMoreShoppingTagsPlease
Jan Willem Alphenaar en Carola Rodrigues
PS: Als je een serieuze training of workshop wilt organiseren, kun je ons natuurlijk direct benaderen 🙂