Social Selling-expert Carola Rodrigues

bron: https://issuu.com/nacmedia/docs/16015_bvo_issuu/c/smjv0yd

Ondernemers die social selling links laten liggen, missen de boot naar nieuwe business. Dat is de stellige overtuiging van Carola Rodrigues, entrepreneur, social selling-expert en eigenaar van carolarodrigues.nl. “Internet of things is nu realiteit. Dat kun je niet langer negeren. en wie denkt dat social selling alleen maar een afstandelijk, digitaal ‘spel’ is, heeft het mis. Juist het persoonlijk contact is ontzettend belangrijk. Bij social selling doen mensen zaken met mensen en bedrijven zijn ondergeschikt hieraan. Het gaat om authenticiteit. Laat zien wie je bent en wees onderscheidend via personal branding.”

Maar wat is social selling dan precies? “Het is de kunst van klanten naar je toe laten komen, in plaats van klanten ‘at random’ en ‘koud’ benaderen”, zegt Rodrigues. “In het social selling-proces sta jij als personal brand, als expert centraal. Daarbij draait het om het delen van kennis en content (tips, artikelen, blogs, webinars) via social mediakanalen waar de prospect zich begeeft en om interactie met je volgers. Waarom? Zo creëer je waarde, wek je nieuwsgierigheid en plant je online ‘zaadjes’ in de hoofden van potentiële klanten. Op deze manier draai je het traditionele verkoopproces om en kun je de doelgroep ‘warm’ benaderen om tot een afspraak te komen en uiteindelijk sales te genereren. Zorg wel dat de gekozen social selling-strategie en middelen bij je passen, zodat het authentiek is en je zelf gemotiveerd blijft gedurende het hele proces.”

Social Selling verSterkt huidige verkoopprocessen

Volgens Rodrigues is het niet zo dat social selling de traditionele manier van verkopen vervangt. “Gewoon met elkaar aan tafel zitten, praten met je prospect, netwerken, fysiek contact en de telefoon oppakken; dat blijft allemaal bestaan. Social selling komt niet in de plaats van huidige verkoopprocessen, maar versterkt ze alleen maar. De kracht van social selling is dat sales, marketing en communicatie bij elkaar komen, waarbij jij als persoon en merk de spin in het web bent. Jij bent ‘the key element’ in het social selling-proces. Potentiële klanten doen zaken met jou en niet
met verkopers of marketeers met gladde praatjes. De praktijk laat dan ook zien dat mensen steeds minder geneigd zijn om te reageren op vaak irritante telefonische acquisitie, direct mailings of e-mailmarketing. Uit online onderzoek blijkt dat 90% van de contactpersonen op directieniveau niet meer op een cold call of ‘koude’ mail reageert.”

Durf te gaan Staan in je authentieke kracht

Rodrigues kan zich desondanks voorstellen dat sommige ondernemers een beetje huiverig zijn om informatie en kennis te delen en zich bloot te geven. “Maar in het ‘social sales-proces’ gaat het nu eenmaal om jou als mens. Jouw personal branding is ontzettend belangrijk. Durf dan ook je visie over jouw vakgebied uit te dragen en durf je kennis te delen in de markt. Je bent het verplicht aan jezelf en je potentiële klanten. Durf te gaan staan in je authentieke kracht. Wees niet bang dat de concurrent met jouw kennis en ideeen aan de haal gaat en dit ‘misbruikt’. Jammer dat daar soms zo over wordt gedacht, want het beperkt ondernemers in hun profilering en in hun denken. Ze gaan dan niet uit van hun eigen kracht en van de kwaliteit en authenticiteit van hun organisatie, maar ze zijn altijd bezig met ‘de ander’. Kennis is tegenwoordig overal voorhanden. Het is geen schaars goed meer. Het devies luidt dan ook, en ik herhaal: deel je kennis, creeer waarde, wek nieuwsgierigheid, durf weg te geven en trigger je prospects om contact met jou op te nemen.”

Betere resultaten

Alles leuk en aardig, maar als je als ondernemer social selling echt niet ziet zitten? Rodrigues: “Dat zou dan een enorme gemiste kans zijn. Nog niet zo heel lang geleden werd gedacht dat social media een hype zouden zijn; nu kunnen we niet meer zonder. Wie niet ‘social actief’ is, telt niet meer mee. Verschillende onderzoeken tonen ook de meerwaarde van social selling aan. 73% van de ‘social actieven’ haalt betere resultaten. En als je je bedenkt dat je over enkele jaren te maken krijgt met de zogenoemde Millenials (mensen die zijn opgegroeid met internet, mobiel en social media) dan moet je wel mee met de social selling-stroom. Social selling is een mindset, een vast onderdeel van bedrijfsprocessen. Tip aan ondernemers: ga hier niet zomaar mee aan de slag, maar werk daartoe een social selling- strategie uit en laat je daarbij desgewenst adviseren door deskundigen. Zorg voor goede kpi’s en roi! (Online) netwerken en prettige relaties opbouwen zijn belangrijk, maar uiteindelijk moet er ook gewoon geld worden verdiend. Alleen dan heeft het zin en effect.”

hoe pak je Social Selling aan en zorg je voor Betere reSultaten? expert Carola Rodrigues laat het zien op 29 novemBer in ulvenhout

Carola Rodrigues is een expert op het gebied van social selling. Zij houdt zich dagelijks bezig met social selling, sales en marketing, branded content, verandermanagement en strategic consultancy. Kwetsbaarheid en authenticiteit zijn voor haar de weg in het leven. Vanuit die gedachte helpt ze ondernemers. Op 29 november is ze op uitnodiging van Directeuren Netwerk Nederland (DNN) te gast in Ulvenhout (11.45 – 14.00 uur, Landgoed Ulvenhart), waar ze laat zien hoe je social selling als ondernemer aanpakt en implementeert in je bedrijf. Leden van Directeuren Netwerk kunnen hier gratis heen, maar ook niet-leden zijn van harte welkom. Meer weten of aanmelden? Neem contact op met Dorine van der Wijk of Jorrit Schiks van Directeuren Netwerk via 070 415 0917 of kijk op www.directeurennetwerk.nl

1 gedachte over “Social Selling-expert Carola Rodrigues”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *