Er is goed nieuws voor iedereen onder ons. Of bijna iedereen. Wij zijn in de afgelopen tien jaar – ongeveer op één hand te tellen – mensen tegengekomen die telefonische acquisitie leuk vinden én er goed in zijn. Sommige vonden het wel leuk, maar waren belabberd slecht. Anderen waren retegoed en vaak vonden die er dan geen klap aan.
Vorige week hoorde we nog een verhaal op een finance kantoor dat de mensen daar acquireren en zodra de telefoniste vraagt ‘waar gaat het dan over?’ wordt er geantwoord dat dat geheim is en écht alleen met de heer Rospect besproken kan worden. Dit is zeker niet de eerste keer dat wij dit horen. We hebben de meest bizarre dingen gehoord tijdens trainingen of coaching. Er wordt gelogen, er wordt bedrogen, er wordt gedaan alsof men een staatsgeheim moet overbrengen, er wordt geïrriteerd, er wordt zelfs gescholden. Er gebeuren soms rare dingen tijdens telefonische acquisitie.
Wie zegt dat het saai is, heeft het mis. De tijd van klotsende oksels is dus voorbij. Want wij waren het uiteraard al nooit eens met list en bedrog aan de telefoon, maar nu hoeft men zich niet meer in van die rare bochten te wringen, je hoeft namelijk geen uren cold calling meer te doen om aan kwalitatieve bezoekafspraken te komen. De prospect gaat van koude douche naar warme douche. Hij kent je al een beetje voordat je straks een keer die telefoon oppakt. Want dat bellen, ja dat blijft. Bellen is nog altijd beter dan mailen. Altijd.
In het hele Social Sales proces zitten een aantal stappen waarmee je je prospect gaat opwarmen, nieuwsgierig maakt naar jou en je dienstverlening. Je bent al bezig wederzijds interesse op te bouwen en op het moment dat er ergens een deurtje opengaat (denk aan een Linkedin acceptatie of een aanvraag voor informatie of een click of een stuk content dat jij hebt gedeeld), dan pas ga je bellen en maak je die afspraak.